چک لیست ایمنی لوازم حفاظت فردی

چک لیست ایمنی لوازم حفاظت فردی

لوازم ایمنی یا حفاظت فردی (PPE) ابزارها و تجهیزاتی هستند که برای محافظت از افراد در برابر خطرات احتمالی در هنگام کار باید از آنها استفاده شود. این خطرات می‌توانند شامل مواد شیمیایی، ذرات معلق در هوا، صداهای بسیار زیاد، اشیا نوک تیز، براده‌های فلزات و … باشند.

استفاده از لوازم ایمنی یک ضرورت است و می‌تواند از آسیب‌های جدی و حتی مرگ‌بار کاملا جلوگیری کند.

مزایای استفاده از لوازم ایمنی کار

مزایای استفاده زا لوازم حفاظت فردی

کاهش خطر آسیب

لوازم حفاظت فردی می‌توانند مانند یک گارد موثر جلوی تمام آسیب‌ها و خطرات احتمالی را کامل بگیرند. استفاده از لوازمی مانند عینک ایمنی،‌ دستکش کار، لباس‌ کار، گوشی محافظ، ماسک و … همگی می‌توانند جان کارکنان را حفظ کنند.

کاهش غیبت پرسنل

زمانی که از لوازم حفاظت فردی استفاده نشود،‌ قطعا پرسنل دچار حوادث مختلفی می‌شوند که باعث می‌گردد کارگران مجبور به طی شدن طول درمان تن دهند. همین لوازم ایمنی می‌تواند با حفظ جان آنها به شما کمک کند تا همیشه کارکنان خود را داشته باشید و نیاز نباشد مدام به آنها مرخصی استعلاجی بدهید.

افزایش بهره‌وری کارکنان

وقتی کارکنان شما احساس امنیت بالایی داشته باشند، با آرامش کامل به راحتی همه کارهای مربوطه را انجام می‌دهد. زمانی که محیط شما کاملا ایمن شود،‌ راندمان همه پرسنل بالاتر می‌رود.

کاهش هزینه‌ها

همیشه این را فراموش نکنید که در صورت بروز حادثه، شما باید تمام هزینه‌های پزشکی، درمانی و یا غرامت ناشی از از کار افتادگی و … را بپردازید. از همه بدتر این است که شما نیروی بسیار متخصص و کارکشته خودتان را دیگر نخواهید داشت. استفاده از لوازم ایمنی باعث می‌شود هزینه‌های درمانی و … کاملا از بین برود.

چک لیست ایمنی لوازم حفاظت فردی

چک لیست لوازم ایمنی
  • عینک‌های ایمنی و ماسک‌های صورت می توانند از چشم‌ها در برابر ذرات معلق در هوا و براده‌های فلزات، مواد شیمیایی و سایر خطرات محافظت کنند.
  • گوشی‌های ایمنی می توانند از گوش پرسنل در برابر صداهای بلند محافظت کنند. همچنین مانع کاهش شنوایی در دراز‌مدت می‌گردند.
  • ماسک های تنفسی می توانند از ریه‌ها در برابر ذرات معلق در هوا، بخارات و گازها محافظت کنند تا فرد دچار انواع آسم و بیماری‌‌های تنفسی نگردد.
  • کلاه ایمنی می تواند از سر افراد در برابر سقوط اشیاء و سایر خطرات به طور جدی محافظت کند.
  • کفش‌های ایمنی می توانند از پاها در برابر سقوط اشیا، آسیب به نوک انگشتان، ریختن مواد شیمیایی و برق گرفتگی کاملا محافظت کنند.
  • دستکش‌ها می توانند از دست‌ها در برابر مواد شیمیایی، اشیاء تیز و سایر خطرات محافظت کنند.

لباس کار 

لباس کار جزو اصلی‌ترین و مهم‌ترین لوازم حفاظت فردی به حساب می‌آید. لباس کار از افراد در برابر عوامل محیطی خطر ساز محافظت کرده و باعث تمیزی و یکپارچگی در پرسنل می‌گردد.

لباس کار باید با توجه به نوع صنعت و خطرات مربوط به آن انتخاب شوند. به طور مثال، در صنایع شیمیایی، لباس‌های مقاوم در برابر مواد شیمیایی ضروری است، در حالی که در صنعت ساختمان، لباس‌هایی با دوام بیشتر برای محافظت در برابر ساییدگی و پارگی مورد نیاز است. 

کفش کار 

کفش کار یکی از مهمترین اجزای لباس کار است که برای حفاظت کامل پاهای فرد باید استفاده شود. همیشه در انتخاب کفش کار صنعت و کارایی مورد نظر را باید بررسی کنید. کفش‌های ایمنی مخصوص انبارها و برق‌کاری با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. کفش ایمنی باید در برابر نفوذ مواد، در برابر برق‌گرفتگی، در برابر سرمازدگی، در برابر سر خوردن و سقوط اشیا به روی پا کاملا مقاوم باشند. این به نوع کار پرسنل شما بستگی دارد که کدام را انتخاب کنید.

عینک ایمنی 

عینک ایمنی یکی از مهمترین وسایل حفاظت فردی است که از چشم‌ها در برابر انواع ذرات پرتاب‌شده،‌ مایعات شیمیایی و اشعه‌های مضر کاملا حفاظت می‌کند. تمامی این عینک‌ها باید استانداردهای بین‌المللی ایمنی را داشته باشند. عینک ایمنی باید طوری ساخته شود که هیچ محدودیتی برای دید افراد نداشته باشد. همچنین بسیاری از عینک‌های ایمنی هم هستند که کاربران می‌توانند زیر آنها عینک طبی هم بزنند.

عینک‌های ایمنی باید در برابر خراش و بخار مقاوم باشند.

دستکش ایمنی 

دستکش‌های ایمنی برای محافظت از دست‌ها در برابر انواع خطرات مانند مواد شیمیایی، حرارت، برش‌ها و سایش طراحی شده‌اند. انتخاب دستکش ایمنی مناسب بستگی به نوع کار و خطرات مربوط به آن دارد. برای مثال، دستکش‌های نیتریل برای محافظت در برابر مواد شیمیایی،‌ دستکش لاتکس برای مصارف پزشکی و سلامت مناسب هستند، در حالی که دستکش‌های چرمی برای محافظت در برابر برش و سایش استفاده می‌شوند.

ماسک ایمنی 

تمامی کسانی که با پودر و گازها سروکار دارند حتما باید از ماسک ایمنی فیلتردار استفاده کنند. بر اساس اندازه|‌ی که دارد می‌تواند از سر، صورت و ریه‌های فرد به خوبی محافظت کند. معمولا بر اساس نوع کار،‌ نوع فیلتری که باید استفاده شود، مشخص می‌گردد. فیلترها همگی باید استانداردهای HSE را داشته باشند.

چرا باید از تجهیزات ایمنی فردی استفاده کنیم؟

استفاده از تجهیزات ایمنی فردی (PPE) امری کاملا ضروری است. زیرا این تجهیزات به کاهش میزان آسیب‌های جسمی  کوتاه‌مدت و بلند‌مدت در محیط‌های کاری کمک می‌کنند. استفاده صحیح از PPE می‌تواند خطر بروز حوادث و بیماری‌های ناشی از کار را به طور قابل توجهی کاهش دهد و سلامت و امنیت کارگران را تضمین کند. علاوه بر این، رعایت استانداردهای ایمنی HSE و استفاده از تجهیزات محافظتی، جزو الزامات قانونی است که عدم رعایت آنها می‌تواند کارفرمایان محترم را دچار مشکل کند.

استفاده از لوازم حفاظت فردی یک وظیفه‌ و البته سرمایه‌گذاری است که باعث سلامت و امنیت محیط‌های کاری می‌گردد.  هر سازمانی باید به ارتقا فرهنگ ایمنی در میان کارکنان خود اهمیت دهد و تضمین کند که تمامی افراد مجهز به لوازم ایمنی برای محافظت از خود در برابر خطرات موجود در محیط کار هستند. اگر به دنبال لوازم ایمنی استاندارد و با کیفیت بالا هستید، به فروشگاه ایمن نام (Imennam) مراجعه کرده و خرید خود را نهایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *