معرفی انواع کلاه آشپزی

type of chef hat

کلاه آشپزی یکی از پوشش‌های بسیار محبوب بین آشپزها و سر آشپز می‌باشد که نمادی از رعایت بهداشت، ارشد بودن و حرفه‌ای بودن آنها است. در حرفه‌ای آشپزی، استفاده از کلاه فقط برای رعایت بهداشت و نریختن موی سر به داخل غذا نیست،‌ بلکه نوعی یونیفرم رسمی است که نشان دهنده هویت و سطح تخصصی آشپز یا سر آشپز می‌باشد. امروزه با توجه به تنوع بسیار بالا در انواع کلاه آشپزی، انتخاب آنها را کمی دشوار می‌کند. برای همین ما در این مقاله به صورت کامل درباره انواع کلاه آشپزی با شما صحبت می‌کنیم، بعد از آن درباره ویژگی‌های کلاه آشپزی خوب با شما گفت‌وگو می‌کنیم و در نهایت شما را در انتخاب یک کلاه آشپزی خوب راهنمایی خواهیم کرد.

انواع کلاه آشپزی

1- کلاه Toque (تُک) 

کلاه Toque که به آن کلاه توک نیز گفته می‌شود یکی از معروف‌ترین کلاه‌ها در بین آشپزهای دنیا است. این کلاه قدمتی بسیار زیاد داشته و به چند قرن بر می‌گردد و یک نماد کلاسیک برای حرفه‌ای گری در آشپزی می‌باشد.

طراحی بلند و گرد آن باعث می‌شود که سر آشپز همیشه خنک باقی بماند و از طرفی بلندی آن نشان‌دهنده مهارت بالای آشپز است. هر چقدر یک آشپز کلاه بلندتری داشته باشد، تجربه و مهارت بیشتری هم دارد.

2- کلاه Skull Cap (اسکال کاپ) 

کلاه اسکال کاپ یکی از ساده‌ترین و در عین حال راحت‌ترین انواع کلاه آشپزی است که با سر افراد تناسب خیلی زیادی دارد. معمولا از پارچه‌ها سبک و قابل تنفس ساخته می‌شود که آشپز در هنگام کار کردن عرق نکند و در صورت گرم شدن، فورا آن را خنک کند. ساختار این کلاه به گونه‌ای است که در گرم‌ترین آشپزخانه‌ها هم می‌توانید از آن استفاده کنید و از خنک بودن سر خود لذت ببرید. این کلاه برای این طراحی و ساخته شد که آشپزهای پر جنب و جوش از آن استفاده کرده و مانع کار آنها نشود. در آخر این کلاه کاملا قابل شستشو بوده و برای رعایت کامل بهداشت آشپز بسیار عالی است.

3- کلاه Chef Beanie (بیانی سرآشپز) 

کلاه بیانی سرآشپز یکی از کلاه‌های بسیار ساده و کلاسیک است که بیشتر برای فصول‌ سرد سال از آن استفاده می‌شود. این نوع کلاه از پارچه‌های بسیار نرم و انعطاف‌پذیری دوخته می‌شوند که به خوبی روی سر می‌توانند قرار بگیرند و جلوی ریختن موهای سر را به داخل غذا کاملا بگیرند. از طرفی مانع عرق کردن آشپز نیز می‌شوند. این کلاه‌ها رطوبت را به خوبی جذب کرده و کاملا قابل شستشو نیز هستند. برای آشپزهایی که دوست ندارد کلاه‌های بزرگ و دست و پاگیر سر نکنند بسیار مناسب است.

4- کلاه Baseball Cap (بیسبال کپ)

کلاه آشپزی بیس‌بال کپ (شبیه کلاه لبه‌دار ورزشی)، یکی از کلاه‌های مرسوم آشپزی است که در محیط‌های غیر رسمی از آن استفاده می‌شود.

معمولا کسانی که در فضای باز و نور شدید فعالیت می‌کنند و یا نمی‌خواهند عرق به داخل چشم  و موی سر به پایین بریزد از آن استفاده می‌کنند. این کلاه‌ها دارای کِش محافظ در جلو هستند و می‌توانند به راحتی تنظیم شوند تا به خوبی روی سر قرار گیرند. کلاه بیسبال برای آشپزهایی که در فضای باز یا در شرایط گرم و آفتابی کار می‌کنند، ایده‌آل است.

5- کلاه Chef Beret (بِرِت سرآشپز)

کلاه برت سرآشپز یکی از شیک‌ترین کلاه‌ها در بین آشپزهای دنیا است که استایل اروپایی دارد و به آشپز این امکان را می‌دهد تا به صورت بسیار خاص در آشپزخانه ظاهر شوند. این کلاه‌ها معمولاً از پارچه‌های با کیفیت بالا ساخته شده و دارای طراحی گرد و مسطح هستند که اجازه می‌دهد هوا به خوبی گردش کند، بنابراین در حین کارهای طولانی‌مدت آشپز احساس بسیار راحتی در آن دارد. برت‌ها می‌توانند به راحتی تا شوند و در جیب قرار گیرند، که این امکان را به آشپز می‌دهد تا در صورت نیاز فورا آن را بردارد یا استفاده کند.

6- کلاه Chef Bandana (باندانا سرآشپز) 

باندانا سرآشپز یکی دیگر از انواع کلاه آشپزی است که تنوع طرح و رنگ بسیاری داشته و به همین دلیل در بین آشپزهای دنیا بسیار محبوب و دوست‌داشتنی است. همیشه آشپزهایی که مایل هستند در هنگام کار شخصیت خود را بیشتر بروز دهند از آن استفاده می‌کنند. از ویژگی‌های مهم این کلاه استفاده از پارچه نرم و قابل تنفس آن است که به راحتی به دور سر بسته شده و هرگز سر را گرم نمی‌کنند. باندانا به راحتی از پیشانی حمایت کرده و باعث می‌شود عرق سر به پایین سرازیر نشده و بهداشت سر را به صورت کامل رعایت می‌کند. این کلاه به راحتی شسته شده و استفاده از آن نیز بسیار راحت است.

7- کلاه Chef Headwrap (هدرپ سرآشپز) 

هدرپ سرآشپز یکی از بهترین انواع کلاه‌ آشپزی است که معمولا در آشپزخانه‌های بسیار گرم و مرطوب از آن استفاده می‌شود. اصلی‌ترین ویژگی این کلاه در این است که عرق سر را به خوبی جذب کند. برای این کار در دوخت آن از پارچه‌های میکروفیبر استفاده می‌شود که رطوبت را به خوبی جذب کرده و سریع خشک می‌شوند. همچنین مانع از گرم شدن بیش از حد سر و کاهش دید آشپز شوند. هدرپ سرآشپز،  به سرعت قابل تعویض هستند و برای استفاده‌های طولانی مدت می‌توانید آن را بشویید و فورا خشک کنید.

8- کلاه Chef Headband (هدبند سرآشپز) 

هدبند سرآشپز در حقیقت یک نیمه سربند است که فقط برای کنترل موها و جلوگیری از ریزش عرق داخل چشم‌ها برای ساعات کاری طولانی مدت استفاده می‌شود. این هدبندها معمولا از پارچه‌های الاستیک ساخته می‌شوند که به خوبی دور سر می‌پیچند و محکم باقی می‌مانند. علاوه بر آن این هدبندهای سرآشپز طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی دارند که می‌توانید بر اساس سلیقه و یا یونی‌فرم آشپزخانه یکی را انتخاب کرده و از آنها استفاده کنید.

9- کلاه Chef Visor (ویزور سرآشپز) 

کلاه ویزور سرآشپز، یکی از جذابترین کلاه‌های آشپزی است که ترکیبی از هدبند و کلاه لبه‌دار است. این کلاه از چشم‌ها در برابر نور شدید محافظت کرده و برای فضاهای پرنور و یا بیرونی بسیار مناسب است. ویزورها معمولا از مواد مقاوم در برابر ضربه ساخته می‌شوند و قابل تنظیم  نیز می‌باشند. به همین دلیل به راحتی روی سر همه افراد می‌توانند به خوبی قرار گرفته و از آنجایی که قسمت بالای سر نیز کاملا باز است، سر به هیچ وجه گرم نمی‌شود.

10- کلاه آشپزی یکبار مصرف

کلاه‌های آشپزی یکبار مصرف، که غالبا از مواد سبک مانند اسپان باند ساخته شده‌اند، برای موقعیت‌هایی که حتما باید بهداشت رعایت شود و نیازی به کلاه آشپزی خاصی نیست استفاده می‌گردد. این کلاه‌ها به آسانی بر روی سر قرار گرفته و پس از استفاده دور انداخته می‌شوند. همین یکبار مصرف بودن باعث می‌شود تا دیگر نگران شستن آن نبوده و با دور انداختن آن بهداشت را نیز به راحتی رعایت خواهید کرد. کلاه آشپزی یکبار مصرف بسیار ارزان قیمت بوده و برای بسیاری از جاها مانند آشپزخانه‌های خانگی، صنعتی، بیمارستان‌ها، تشریفات و پذیرایی و هر کجا که فرد قرار است برای رعایت بهداشت از کلاه استفاده کند بسیار مناسب است. کلاه آشپزی امروزه در بسیاری از رستوران‌ها و کترینگ‌ها استفاده می‌شود و به دلیل خنک، راحت و بهداشتی بودن بسیار مورد توجه است.

ویژگی‌های کلاه آشپزی 

در درجه اول یک کلاه آشپزی از ریزش مو، عرق کردن و انتقال آلودگی‌ها از سر به داخل غذا و بر عکس کاملا جلوگیری کرده و آشپز نیز یک غذای بسیار باکیفیت را سرو خواهد کرد. 

یکی دیگر از ویژگی‌های استفاده از کلاه آشپزی این است که فرد در مقابل گرمای اجاق و فر در امان است. در بسیاری از موارد مشاهده شده که گرمای فر و گاز باعث سوختن موهای آشپز شده است.

ویژگی آخر استفاده از کلاه آشپزی این است که سلسله مراتب سرآشپز و آشپزها به خوبی نشان داده شده و اگر کسی از بیرون آنها را ببیند، یک پوشش مرتب و یکدست در آنها می‌بیند.

جنس کلاه آشپزی

  • پنبه: این ماده نرم، تنفس پذیر و راحت است و برای استفاده در آب و هوای گرم ایده آل است.
  • پلی‌استر: این ماده بادوام، قابل شستشو و ضد آب است و برای استفاده در آشپزخانه های شلوغ مناسب است.
  • اسپان بار: این ماده ارزان و یکبار مصرف است و برای استفاده در محیط های کم خطر ایده آل است.

چگونه یک کلاه آشپزی مناسب انتخاب کنیم؟

چگونگی انتخاب کلاه آشپزی

در انتخاب کلاه آشپزی مناسب اول از هرچیز باید ترجیحات مربوط به آشپزخانه را در نظر بگیرید. بعد از آن برای یک انتخاب درست حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

اگر در محیط گرم کار می‌کنید، به دنبال کلاهی از جنس حوله ای باشید که عرق را جذب کند. اگر در محیطی با خطر آتش سوزی کار می‌کنید، به دنبال کلاهی باشید که ضد حرارت باشد. همچنین اگر تهویه آشپزخانه مناسب نیست، به دنبال کلاهی با تهویه مناسب باشید. اگر در آشپزخانه‌ای مشغول به کار هستید که نور کم است، حتما از رنگ‌های روشن استفاده کنید.

برخی از آشپزها کلاه‌های بلند را ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر کلاه های کوتاه را ترجیح می دهند. برخی از آشپزها کلاه های با طرح و رنگ را ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر کلاه های ساده را ترجیح می دهند. این تماما به خود شما بستگی دارد که از کدام نوع خوشتان می‌آید. هر چقدر کلاه بلندتر باشد، نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن شما است. کلاه باید به خوبی روی سر قرار بگیرد و خیلی تنگ یا خیلی گشاد نباشد. چون باید راحت باشد و برای مدت طولانی پوشیدن آن مشکلی نداشته باشد. اگر نمی‌توانید کلاه را به راحتی بشویید، از انواع کلاه یکبار مصرف آشپزی استفاده کنید.

در این مقاله به انواع کلاه‌ آشپزی مرسوم پرداختیم. برای تهیه انواع کلاه آشپزی خوب و با کیفیت حتما به فروشگاه ایمن نام (Imen nam) سر بزنید و از انواع مدل‌ها، یک انتخاب خوب داشته باشید. برای گرفتن مشاوره و یا خرید عمده و استفاده از تخفیف حتما با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *